Celem projektu jest innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez…
Sprawozdanie z Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,KREATYWNA MATEMATYKA” realizowanego w oddziale III Żabki przez nauczycielkę Beatę Bernaś – Kulak. Głównym celem projektu jest innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych pomagających odkryć matematykę z zupełnie z innej strony. Autorami projektu są Patrycja Lamparska, Anna Biernacka, Karolina Łańcow. Projekt był realizowany od 1 września2023roku do 23 czerwca 2024roku. PAŻDIERNIKU realizowaliśmy działania ,,Matematyka w przyrodzie”. Poszukiwacze oznak jesieni. Przedszkolaki w tym zakresie przyniosły do przedszkola wiele darów jesieni między innymi: kasztany, żołędzie, liście, jarzębina. Dzieci podczas zajęć układały dary wg ich rodzajów oraz przeliczały elementy i określały ich wynik. Ponadto podczas spaceru dzieci obserwowały na terenie naszej miejscowości różne dary jesieni oraz przedmioty typu: ławka, Fontana, kosze na śmieci itp. Następnie pracowały z kartą pracy zaznaczając kreseczkami ,ile zaobserwowały darów jesieni , zwierzątek i przedmiotów na spacerze.Jesienna mandala. Na następnych zajęciach samodzielnie tworzyły z darów jesieni kolorowe mandale. LISTOPAD realizacja działania ,,Matematyka wokół nas”. W rytmie jesieni .Przedszkolaki na zajęciach oglądały różne rodzaje liści, które segregowały ze względu na kolor, wielkość, rodzaj. Następnie samodzielnie układały przy użyciu liści, kasztanów, żołędzi , szyszek i nakrętek swoje kolorowe rytmy. Symetria jesieni. Starszaki układały na dywanie symetrie przy użyciu figur geometrycznych, patyczków i kolorowych nakrętek . Następnie dzieci przecinały liście i połowę na naklejały na kartkę i samodzielnie dorysowywały drugą połowę. Potem pracowały z kartą pracy: Dorysuj drugą połowę liścia wg symetrii. GRUDNIU realizowaliśmy działania ,,Geometria ukryta w zabawie”. Przedszkolaki uczestniczyły w zabawach: ,,Poszukaj wskazaną figurę”, ,,Ułóż obrazek wg podanego kodu przez nauczyciela” np. tylko prostokąty nie zielone oraz na koniec zabawa pt.,, Poszukaj domek z figur , aby liczył tyle figur ile wskazuje cyfra. Geometryczne ozdoby świąteczne: Następnie na drugich zajęciach starszaki wykonywały obrazki świąteczne z wykorzystaniem figur geometrycznych – prawidłowo rozpoznawały kształt oraz rozwijały wyobraźnię i wrażliwość kolorystyczną. Obrazki zostały wywieszone na tablicy prac plastycznych w szatni. STYCZEŃ Realizacja zadania ,,Matematyczne układanki”. Na początku zajęć dzieci bawiły się w następujące zabawy, a mianowicie: ,,Poszukaj figury geometrycznej”, ,,Ułóż wzorek z wykorzystaniem szarf” oraz Zabawa tworzymy wzorek ze siebie”. Następnie przedszkolaki w tym działaniu wykorzystały kolorowe patyczki, które posłużyły im do odtworzenia wzoru znajdującego się na kartce. Starszaki pracowały w parach i doskonale poradziły sobie z tym zadaniem oraz samodzielnie układały swój wzór,który miał odtworzyć kolega czy koleżanka. Patyczki kreatywne: Przedszkolaki wykorzystały do tego zadania paski papieru tworząc swoją kompozycję. Starszaki wykazały się niezwykłą inwencją twórczą. LUTY w tym miesiącu realizowaliśmy działania pt. ,,Sensoryczna matematyka”. Przedszkolaki bawiły się na Ścieżce sensorycznej z cyferkami, gdzie miały za zadanie wykonać tyle ćwiczeń ile wskazuje cyfra. Następnie układały tyle nakrętek ile wskazuje cyfra a na zakończenie pisały cyfry paluszkiem moczonym w farbie. W następnym zajęciu uczestniczyły w zabawach pt. ,,Skarby na głowie” z ustawieniem w rzędach i przeliczaniem oraz przypinały w koło tyle klamerek ile wskazuje cyfra oraz ozdabiały różnymi materiałami swoje wybrane cyfry. MARZEC Realizacja zadania ,,Matematyczne kodowanie”. Podczas tych zajęć przedszkolaki uczestniczyły w zabawie pt. ,,Figura” oraz ,,Żywe sudoku”. Później bawiły się na macie do kodowania z kolorowymi kubeczkami oraz nakrętkami. Bawiły się w parach w geometryczne kodowanie: jedna osoba wydaje polecenia druga osoba jest tzw. pionkiem i porusza się po wyznaczonym terenie zbierając figury geometryczne. Kwiecień Realizacja zadania ,,Matematyka z jajem”. Na tych zajęciach starszaki brały udział w zabawie ruchowej pt. ,,Kolorowe jajka”. Następnie układały pisanki z połówek wg podanego wzoru oraz w parach zagrały w tradycyjną grę pt.,, Kółko i krzyżyk” a na zakończenie kolorowały swoje jajo wg podanego wzoru. Natomiast na następnych zajęciach pt. ,,Jajko Kolumba”. Przedszkolaki zapoznały się z tangramem, gdzie samodzielnie układały wskazane obrazki typu: kot, dom, łódka, ludzik itp. Na zakończenie pracowały z kartą pracy pt. ,,Jajka”- wykazały się dużą inwencją twórczą. MAJU Realizowaliśmy zadania ,,Klocki matematyczne”. Podczas tych zajęć przedszkolaki bawiły się w zabawach ruchowych i z wykorzystaniem klocków, patyczków, nakrętek, koralików z wykorzystaniem znaków większości i mniejszości. Następnie w parach układały wieże z kubeczków porównując ich wielkość. Na następnych zajęciach tworzyły piramidy z nakrętek na wyznaczonych planszach wg kodu odpowiadającego cyfrom na planszy. Przedszkolaki były bardzo zadowolone i zainspirowane do działania. Przedszkolakom z oddziału Żabek bardzo podobał się program uczestniczyły w nim z wielkim zaangażowaniem, ciekawością i nie mogły się doczekać kiedy będą następne zajęcia. Na zakończenie projektu wszystkie przedszkolaki otrzymały pamiątkowe dyplomy. |