Dnia 25.04.2014 r. w naszym przedszkolu gościliśmy naszą Bibliotekarkę panią Basię Gracę, która opowiedziała nam o Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich. To święto zostało ustanowione w 1995 roku przez UNESCO , mające na celu promocję czytelnictwa, edytorstwa i ochronę własności intelektualnej prawem autorskim. Pomysł święta zrodził się w Katalonii. W 1926 roku wystąpił z nim wydawca, Vicente Clavel Andrés. 23 kwietnia jest tam hucznie obchodzonym świętem narodowym, jako dzień jej patrona – Świętego Jerzego.
Zgodnie z długą tradycją w Katalonii obdarowywano w ten dzień kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek. Obecnie Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich celebrowany jest na całym globie – od Nowej Zelandii po Kanadę.
Następnie pani Basia opowiedziała przedszkolakom po co nam potrzebne są książki, o czym możemy się z nich dowiedzieć oraz jak należy o nie dbać i je szanować. Na koniec spotkania pani Basia przeczytała dzieciom wiersz Juliana Tuwima pt.,, Abecadło” zapraszając dzieci do zabaw z tym wierszem w swoich salach.
Grupa "Słoneczek" po wysłuchaniu wiersza czytanego przez panią Basię rozmawiała na temat jego treści oraz oglądała różne literki zgromadzone w sali, dzieci porównywały ich kształty, wygląd... Następnie "maluszki" wg metody Ireny Majchrzak szukały swojego imienia wsród innych imion, a także próbowały odnaleźć imiona swoich kolegów z czym dzieci poradziły sobie bez wiekszych problemów.
Kolejna zabawa do której dzieci zostały zaproszone to "Poszukaj takiej samej literki" - dzieci próbowały odnależć literki i dopasować je w pary, a także próbowały odszukać pierwszą literkę swojego imienia.
Na koniec "Słoneczka" próbowały układać literki z kolorowych drucików i drewnianych patyczków.
Grupa "Kaczuszek" przedstawiła inscenizację wiersza J. Tuwima pt. "Abecadło", utrwalając w ten sposób wiersz, który poznały na początku roku szkolnego. Następnie każde dziecko wyszukiwało przedmiotu, który zaczynał się na głoskę odpowiadającą literze z wiersza. „Kaczuszki” porównywały ilość głosek z ilością liter w wyrazach, przeliczając je.
Przy zabawie „Znajdź właściciela” dzieci określały adresata wizytówki. Brały udział w zabawie integracyjnej „Magiczna liczba 7”. W dalszej części dzieci wykonywały prace plastyczne „Wiosenne drzewa” z rolek po papierze toaletowym oraz „chrupek” piankowych.
Na zakończenie zajęć - po zabawie ruchowej „Wiosna”, cała grupa udała się do ogrodu przedszkolnego, gdzie dzieci posadziły sadzonki oraz siewki z konkursu przedszkolnego „Moja samodzielnie wyhodowana roślinka”.
Starszaki w tym dniu słuchały jeszcze innych abecadłowych wierszy, a mianowicie: „Abecadło Śmieciadło”, ”Abecadło witaminowe”. Następnie rozmawiały o treści wierszy i uczestniczyły w zabawie z wykorzystaniem obrazków na daną literkę – układały swoje abecadło.
Potem przy dźwiękach muzyki tańczyły w sali a gdy muzyka ucichła dzieci rysowały literkę swoim ciałem a następnie szukały swojego domku z literką na jakie jest jego imię.
Na koniec radosnej zabawy przy wiosennych piosenkach – przedszkolaki tworzyły swoje ,, Abecadłowe obrazki” – samodzielnie wycinały obrazki z literkami i wklejały na swoją kartkę.
|