Wiadomości

Niedziela, 9 lutego 2014

Zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w naszym przedszkolu

 

 

Bezpieczeństwo i zdrowie dziecka na terenie przedszkola, jak i poza nim  to podstawowe zadanie dla nauczycieli, opiekunów  oraz innych pracowników przedszkola. Dzieci mają bowiem małe doświadczenie życiowe, niewielki zasób wypróbowanych technik radzenia sobie z różnymi problemami, niejednokrotnie są nieświadome zagrożeń swojego zdrowia, czy też życia. Dlatego też bardzo ważne jest, aby przedszkole od najwcześniejszych lat wyposażyło dzieci  w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania wszelkich niebezpieczeństw. Wiek przedszkolny jest najbardziej właściwy do wyrabiania u dzieci umiejętności i nawyków, a osiągnięcie znaczących efektów, kształtowanie właściwych postaw dzieci wobec problemów bezpieczeństwa wymaga działań systematycznych i długofalowych. Najlepszymi sprzymierzeńcami w osiągnięciu zamierzonego celu są przede wszystkim zasady  i normy  wpajane dzieciom każdego dnia i konsekwentnie przestrzegane zarówno przez pracowników przedszkola  jak i  poszczególnych członków rodzin dzieci.

 

 

 

W naszym przedszkolu został opracowany „PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W RAJSKU”, którego celem jest organizowanie warunków umożliwiających dzieciom nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie dbałości o zdrowie, bezpieczeństwo własne i innych w różnych sytuacjach oraz rozwijanie sprawności fizycznej, która w dużym stopniu determinuje stan zdrowia dziecka. Program ten obejmuje różne aspekty bezpieczeństwa i zdrowia w życiu naszych wychowanków:

 

1)     BEZPIECZNA ZABAWA W PRZEDSZKOLU wdrażana jest poprzez poznawanie przez dzieci zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych dzieci w trakcie zabaw w przedszkolu (m.in. korzystanie z zabawek oraz ze sprzętu przedszkolnego zgodnie z zasadami użytkowania, reagowanie na polecenia nauczyciela) , przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu, rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami (tj. znajomość swoich praw, kształtowanie umiejętności zrozumienia dla potrzeb i uczuć innych), nabywanie przez dzieci umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i dochodzenia do kompromisu oraz sprzeciwiania się występowania przemocy fizycznej w gronie kolegów i koleżanek.

2)     Nawyk BEZPIECZNEJ ZABAWY W DOMU kształtowany jest u dzieci poprzez poznawanie zasad bezpieczeństwa własnego i innych oraz unikanie i zapobieganie sytuacjom sprzyjającym zagrożeniu bezpieczeństwa (np. zagrożenia wynikające z zabawy zapałkami, środkami chemicznymi, ostrymi przedmiotami, kuchenkami gazowymi i elektrycznymi, urządzeniami elektrycznymi, itp.).

3)     BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE wpajane jest przez wdrażanie do bezpiecznego zachowania się w ruchu drogowym (m.in. bezpieczne poruszanie się po drodze, stosowanie się do sygnalizacji świetlnej oraz noszenie elementów odblaskowych), zapoznanie z nazwami i znaczeniem niektórych znaków drogowych, kształtowanie umiejętności zwracania się do policjanta w trudnych sytuacjach, wdrażanie do zachowania szczególnej ostrożności w środkach lokomocji i na przystankach oraz doskonalenie umiejętności zapamiętywania numerów alarmowych.

4)     BEZPIECZNE ZACHOWANIA W KONTAKCIE ZE ZWIERZĘTAMI I ROŚLINAMI nabywają dzieci poprzez poznanie zasad kontaktu ze zwierzętami, wyglądu i znaczenia tabliczek informujących, że teren jest strzeżony przez psa, kształtowanie nawyku: prawidłowego zachowania się w na widok biegnącego psa, w przypadku ugryzienia przez obce zwierzę oraz nie zbieranie nieznanych owoców i roślin.

5)     HIGIENA OSOBISTA I OTOCZENIA ORAZ ZAPOBIEGANIE CHOROBOM doskonalone jest dzięki wdrażaniu dzieci do przestrzegania i utrwalania nawyków higienicznych (tj. dbanie o własny wygląd, właściwy sposób mycia rąk i zębów, samodzielne posługiwanie się chusteczką do nosa i grzebieniem, dbanie o czystość ciała i ubrania, stosowanie zasad zapobiegania zarażaniu chorobami, mycie owoców i warzyw przed spożyciem, stosowanie się do poleceń lekarzy oraz zgłaszanie dorosłym dolegliwości odczuwanych przez siebie lub innych) oraz przestrzeganie zasad dbałości o ład i czystość w najbliższym otoczeniu (tj. utrzymuje porządek w szafce, w Sali oraz dokonuje czynności porządkowych po zakończonej zabawie, dba o estetykę stołu podczas posiłku).

6)     ZDROWE ODŻYWIANIE wdrażane jest poprzez poznawanie przez przedszkolaków zaleceń prozdrowotnych w zakresie racjonalnego odżywiania (m.in. znajomość zdrowych dla organizmu produktów spożywczych, konieczności spożywania owoców i warzyw oraz znaczenia witam dla organizmu ludzkiego), poznawanie czynników zagrażających zdrowiu związanych z żywieniem (ograniczanie spożycia niektórych produktów tj. słodycze, napoje gazowane, itp.) oraz aktywne uczestnictwo w „zdrowym odżywianiu” (m.in. rozpoznawanie wiarygodności reklam).

7)     AKTYWNY STYL ŻYCIA kształtuje się u dzieci poprzez podtrzymywanie naturalnej potrzeby aktywności ruchowej dziecka oraz wdrażaniu do realizacji aktywnych form wypoczynku, pamiętając o właściwym ubiorze dostosowanym do warunków pogodowych oraz poznanie szkodliwych skutków spędzania czasu wolnego przed telewizorem lub przy komputerze.

 

 

Ponadto, PROGRAM PROFILAKTYKI zawiera również cały cykl zajęć dla dzieci na temat „Zagrożeniom – Mówię NIE!”, który ma na celu dostarczania dzieciom wiedzy o zagrożeniach oraz rozwijaniu postawy asertywnej. Cykl zajęć składa się z sześciu modułów:


- „Oto ja! Wiem kim jestem i jaki jestem”

- „Wiem, co czuję. Wiem, co Ty czujesz”

- „Znam swoje prawa”

- „Zły dotyk – wiem, co to znaczy”

- „Wilk w koziej skórze? – miła osoba o złych zamiarach”

- „Potrafię powiedzieć NIE. Wiem, jak sobie radzić w trudnej sytuacji i kto mi pomoże”.


 

            Bezpieczeństwo dzieci przebywających w naszym przedszkolu jest dla nas bardzo ważne, ponieważ bezpieczne dziecko to dziecko szczęśliwe, wesołe i ufne. Rola nauczyciela w realizacji tych przedsięwzięć to nie podanie gotowych schematów zachowań, ale uczenie dzieci przewidywania i kreatywności w rozwiązywaniu problemów. Zajęcia i zabawy z dziećmi realizowane są w oparciu o metody aktywizujące myślenie dzieci tj. zabawy edukacyjne, inscenizacje teatralne, stwarzanie symulowanych sytuacji, wycieczki, spotkania np. z policjantem, strażakiem,  pielęgniarką. Ponieważ to nauczyciele  niezmiennie czuwają nad bezpieczeństwem dzieci podczas pobytu w przedszkolu, dlatego też już w pierwszych dniach pobytu dzieci w przedszkolu ustalono wspólnie z wychowankami  normy postępowania związane z ich bezpieczeństwem poprzez:

- opracowanie kontraktu grupy, w którym zawarte są zasady zachowania się w sali przedszkolnej, zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami oraz zasady właściwego korzystania  z zabawek,

- zapoznanie dzieci z  regulaminem  zachowania się w ogrodzie przedszkolnym,

- zaznajomienie dzieci z  sytuacjami  związanymi  z bezpieczeństwem na terenie przedszkola jak i poza nim.

 

 

            Dodatkowo, nauczyciele w swojej pracy wychowawczo – dydaktycznej wdrażają zagadnienia z PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO, który jasno określa zasady zachowań w typowych sytuacjach życiowych oraz w szczególnych przypadkach korzystają z form Pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

                 W zachowaniu zdrowia i bezpieczeństwa dzieci istotna jest dla nas współpraca z rodzicami, gdyż liczymy na kontynuację i utrwalenie zagadnień z zakresu zdrowia i bezpieczeństwa w domu rodzinnym. Okazją do wymiany spostrzeżeń są  zajęcia otwarte jak również  spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami.

 Wszelkie działania w przedszkolu mają służyć jednemu celowi – zapewnieniu i poprawieniu bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu. Dzieci wyposażone w wiedzę na temat bezpieczeństwa i zdrowia będą potrafiły przewidywać i unikać zagrożeń, posiadać wiedzę i umiejętność potrzebną do pokonywania trudnych sytuacji w przedszkolu, w domu, a następnie  w szkole.