W roku szkolnym 2022/2023 w oddziale III „Żabki” prowadzona była innowacja pedagogiczna, której tematem była „Wczesna stymulacja do nauki czytania”. Trwała od września 2022r. do lutego 2023r.Poprzez wprowadzenie innowacji „Wczesna stymulacja do nauki czytania" zostały stworzone dzieciom warunki umożliwiające im swobodny rozwój, zabaw i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa. Wspierana była samodzielna dziecięca eksploracja świata poprzez dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań. Przedszkolaki od samego początku zainteresowane były pismem mimo braku umiejętności samego czytania. Dzieci czerpały i czerpią przyjemność z czytania książek „na niby”, są zainteresowane literami, podpytują nauczycieli „A jaka to litera?”. Innowacja proponowana w oddziale "Żabek" była efektywna. Wykorzystane do niej były proste i tanie pomoce dydaktyczne. Materiał był różnorodny i estetyczny po to by stymulować różnorodne zmysły. Wprowadzona metoda sylabowa była przyjemna dla dzieci. Celami ogólnymi innowacji były: wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień, kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych dzieciom w dalszej edukacji, kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania, kształtowanie spostrzegawczości wzrokowej, rozwijanie percepcji słuchowej oraz rozwijanie umiejętności społecznych. W ramach innowacji odbyły się następujące działania: Wrzesień – zabawy z samogłoskami. Październik – zabawy ze sylabami. Listopad – zabawy z odczytywaniem wyrazów z sylab dotychczas poznanych. Grudzień, Styczeń , Luty - zabawy z wyrazami i zdaniami utworzonymi z sylab. Tematem pierwszych zajęć była ,,Pizza". Dzieci zajęcia zaczęły od masażyku - pizzy, wykonując go sobie nawzajem na plecach. Zagniatały ciasto, wałkowały je, smarowały sosem pomidorowym, nakładały ulubione dodatki. Starszaki w kolejnej zabawie wybierały dodatki do pizzy. Od nauczyciela otrzymały żetony z samogłoskami, które pełniły funkcję pieniędzy. Otrzymane pieniądze dzieci w sklepie mogły wymienić na dodatki do pizzy, które również oznaczone były samogłoskami. W czasie zabawy matematycznej z pizzą przedszkolaki przeliczały dodatki na swoim kawałku pizzy i układały je zgodnie z poleceniami nauczyciela. Starszaki mogły również korzystając z telefonu złożyć zamówienie na pizzę z ulubionymi dodatkami. Nauczyciel notował zamówienie a zadaniem dzieci było zrealizowanie zamówienia na swoim kawałku pizzy układając dodatki podpisane samogłoskami zgodnie z zamówieniem. Tematem kolejnym był ,,Strach na wróble". Zajęcia rozpoczęły się od opowiadania wprowadzającego o tym, jak rolnik wysiewa nasiona na polu. W tym czasie kiedy nauczyciel opowiadał historię o pracowitym rolniku, dzieci otrzymały pudełka z ziarnami podpisanymi samogłoskami, by mogły wysiewać niczym rolnik ziarna do ziemi. Jak wszystkie ziarna zostały wysiane dzieci włożyły na ręce samogłoskowego wróbla. Wróble zmęczone lataniem nad polem siadały na drucie elektrycznym opisanym odpowiednią samogłoską. Obserwowały znudzonego stracha na wróble, który zaprosił przedszkolaki do wspólnych ćwiczeń polegających na naśladowaniu jego ruchów zgodnie z obrazkiem przypisanym do danej samogłoski, którą wypowiadał. Podczas zabawy ruchowej ,,Burza na polu", dzieci przy pomocy szarej folii imitowały burzę. Jedno z dzieci wchodząc pod folię pomieszało wszystkie nasionka na polu podpisane samogłoskami. Pomocne samogłoskowe wróble, przylatując na pomoc strachowi zbierały odpowiednie samogłoskowe ziarenka umieszczając je we właściwych miejscach na polu. Podczas tańca przy muzyce, w samogłoskowym kole ,,Szczęśliwe wróble i strach" dzieci wykonały taniec z samogłoskami. Na zakończenie zajęć starszaki zostały podzielone na zespoły, gdzie każdy z zespołów otrzymał arkusz z obrazkiem stracha na wróble i kostkę z samogłoskami. Dzieci wykonując ,,Laurkę dla stracha", po kolei rzucały kostką z samogłoskami i zamalowywały kredką fragment stracha z literą, którą wyrzuciło na kostce. Zabawa trwała do momentu wypełnienia kolorem całego obrazka. Następnym etapem były zabawy ze sylabami: PA, PE, PI, PO, PU, PÓ, PY. Tematem pierwszym sylabowych zajęć były "Myszki". Dzieci ćwiczyły motorykę małą a ćwiczenia te połączone były z odczytywaniem sylab w zabawie, w której myszki uciekały przed kotami. W czasie zabawy sensorycznej w czytanie pt. ,,Harce myszek", dzieci szukały w koszu z pociętą wełną ukrytych myszek z różnymi sylabami. Imię każdej wyciągniętej z kosza myszki odczytywały. W czasie zabawy doskonalącej koordynację wzrokową, motorykę małą oraz rozpoznawanie sylab pt. ,,Ogonki" każde z dzieci odnajdywało ogonek myszkom. Na zakończenie wszystkie myszki uciekały przed kotem do dziury po sylabowej trasie, a te myszki które uciec nie zdołały i od kocich pazurków miały na swoich brzuszkach sylabowe rany opatrzone zostały przez dzieci sylabowymi plastrami. Dzieci w czasie innowacji poznały również sylaby: MA, MO, ME, MI, MU, MÓ, MY przenosząc się na kwiatową łąkę. W zabawie z balonami dzieci rytmicznie odczytywały sylaby. W zabawie czytelniczej pt. ,,Kolorowe kwiaty" starszaki ułożyły na łące balonowe kwiaty według własnego pomysłu podejmując próby tworzenia wyrazów z balonowych kwiatów. Do miseczki z wodą przedszkolaki wkłady swoje kwiaty, patrząc jak się rozwijają i odczytywały ukrytą w środku sylabę. W ten sposób powstała piękna ,,Kwiatowa łąka". Następnie z kwiatów wypełzły na łąkę gąsienice z podpisanymi sylabami. Dzieci rozwijając w zabawie motorykę małą klamerkami zbierały robaczki i wkładały je do makaronu typu rurki tworząc kokon. Gąsieniczki można było wyciągnąć z kokonów po ich przemianie w motyle. Dzieci odczytywały sylaby na motylach, starały sie ustalić z jakiej gąsienicy powstał motyl. Podczas kolejnego spotkania tematem było różnicowanie sylab paradygmatu PA i MA. Wiosenne krople deszczy wprowadziły starszaki do zajęć pt. "Deszcz". Nauczyciel snuł opowieść o kropli deszczu i pochylając chmurkę spowodował że na dzieci spadały kropelki (piłeczki) z sylabami, które dzieci mogły odczytać. Podczas zabawy ruchowej ,,Tańca kropel deszczu na parasolu", dzieci obserwowały, jak deszcz zmoczył parasol. Następnie starszaki zbierały do parasola krople deszczu odczytując ich sylaby. Kiedy parasol wypełniły krople deszczu rozpoczął swój taniec kręcąc się tak szybko, że kropelki wyskakiwały z niego jedna po drugiej tworząc sylabowe kałuże. Dzieci przenosiły za pomocą słomek wszystkie krople z niebieskiej bibuły podpisane sylabami do odpowiednio podpisanej kałuży. W czasie zabawy pt. ,,Kropelki deszczu parują" dzieci tworzyły wyrazy z sylab bawiąc się w ruchu. Kolejnym tematem zajęć były zajęcia pt. ,,Pająk i owady", zajęcia z sylabami PA, PE, PI, PO, PU, PÓ, PY oraz MA, ME, MI, MO, MU, MÓ, MY. Na rozpoczęcie zabaw z powyższymi sylabami dzieci stworzyły pajęczą sieć. Każde dziecko mogło wcielić się w rolę pająka łapiąc sylabowe owady, odczytując ich nazwę i umieszczając na pajęczej sieci. Dzieci - biedroneczki ratowały zaprzyjaźnione owady zdejmując je z pajęczej sieci i odczytując sylaby, jakimi były podpisane. W zabawie ,,Głodne muszki i pszczółki" starszaki ćwiczyły koordynację wzrokową. Dobierały owoce do danego owada tak, by zgadzały się sylaby na owocach i owadach. Na zakończenie dzieci ułożyły gąsienicę i zagrały w sylabową grę. Starszaki wyruszyły również w ,,Kosmos". Dzieci budowały sylabowe rakiety, którymi poleciały w kosmos. Spacerowały po sylabowej planecie i odczytywały sylaby ze śmiesznych sylabowych gąbek. Przy pomocy pędzla odgarniały kosmiczny pył z powierzchni planety i odczytywały ukryte pod nim sylaby lub wyrazy. Rzucały też talerzami w przestrzeń kosmiczną, następnie zbierając je podejmowały próby ułożenia wyrazów. Na tej dziwnej planecie odbyła się też kosmiczna bitwa podczas której dzieci mogły strzelać w sylabowe asteroidy. Podczas ostatnich zajęć dzieci wybrały się na wycieczkę do ,,Cyrku". Przekłuwając kolorowe balony odczytywały również schowane i zapisane na karteczkach w nich nazwy miejsc do których można się udać, jak się komuś nudzi. Grupę odwiedził Klaun, któremu z dziurek po guzikach wypadały kolorowe piłeczki. Dzieci łapały je i odczytywały sylaby. Razem z klaunem podejmowały próby żonglowania nimi. Dzieci grały również w sylabowe kręgle, chodziły po linie odczytując sylaby lub wyrazy z talerzykiem na głowie. 28.02.2023r. do przedszkola na zajęcia pokazowe zostali zaproszeni rodzice dzieci z oddziału Żabki. W czasie zajęć i zabaw z sylabami, wyrazami dzieci mogły zaprezentować to czego nauczyły się w czasie zajęć z innowacji. To był owocny i pełen wrażeń czas dla starszaków!!!
|