Proszę pana, proszę pana. Rzecz się stała niesłychana: zamiast deszczu u sąsiada dziś padała oranżada...
28 lutego odbył się już siódmy w tym roku szkolnym Dzień Twórczej Aktywności. Tym razem dzieci spotkały się z wierszem Jana Brzechwy pt.: "Kłamczucha"
„KŁAMCZUCHA” J. Brzechwa
Proszę pana, proszę pana, Zaszła u nas wielka zmiana: Moja starsza siostra Bronka Zamieniała się w skowronka, Siedzi cały dzień na buku I powtarza: kuku, kuku. Pomyśl tylko, co ty pleciesz To zwyczajne kłamstwo przecież. Proszę pana, proszę pana Rzecz się stała niesłychana: Zamiast deszczu u sąsiada Dziś padała oranżada, I w dodatku całkiem sucha. Fe, nieładnie! Fe kłamczucha!”
SŁONECZKA
Grupa „Słoneczek” przywitała się wesołą zabawą pt. „Stare Kino” po czym dzieci wysłuchały wiersza Jana Brzechwy pt. „Kłamczucha”, oceniając postępowanie bohaterki. Następnie wspólnie wyjaśniliśmy czym jest „kłamstwo”, dlaczego nie należy kłamać oraz znaczenie przysłowia „Kłamstwo ma krótkie nogi”. „Maluszki” z pomocą ilustracji z bajek odpowiadały na pytanie „Który bohater kłamał” tym samym przypominając sobie bohaterów takich jak Pinokio, Wilk z Trzech świnek, oraz Czerwonego Kapturka...
W tym dniu pracowaliśmy także z Drzewem Dobrych Manier utrwalając „magiczne słowa”, oraz wybierając ilustracje z pozytywnymi zachowaniami. Kolejno bawiliśmy się przy wesołej muzyce szukając „Króla i Królowej uprzejmości”, oraz „Dzień uprzejmości, dzień miłych słówek” z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
KACZUSZKI
„Kaczuszki” spędziły DZIEŃ AKTYWNOŚCI niezwykle aktywnie. Wiersz J. Brzechwy pt. „Kłamczucha” stał się inspiracją do zabaw z elementami bajkoterapii. Dzieci świetnie rozpoznawały w wypowiedziach nauczycielki fałsz i prawdę, zastanawiały się czym jest kłamstwo i czy warto kłamać?
Przedszkolacy poznali powiedzenie „ Kłamstwo ma krótkie nogi” i próbowali zrozumieć jego przesłanie w samodzielnych doświadczeniach. Dzieci dorysowywały kolorowymi kredkami „postać” kłamstwa do krótkich nóżek, pokonywały tor przeszkód z „krótkimi nóżkami” - w przysiadzie. Wiele było przy tym śmiechu. Nie było łatwo biegać, maszerować, tańczyć i podskakiwać.
Wiele radości sprawiła dzieciom praca zbiorowa - malowanie farbami plakatowymi kłamstwa na dużym arkuszu papieru oraz praca w zespołach- wykonywanie wykrywaczy kłamstw z klocków i pudełek kartonowych.
Na koniec zajęć dzieci miały już pewność „ Kłamstwo jest złe. Nie warto kłamać” i pozamykały wszystkie kłamstwa w pudełkach.
ŻABKI
Dzieci z wielką radością uczestniczyły w dniu aktywności. Przywitały się zabawą ,,Na przekór”. Następnie wysłuchały recytacji nauczyciela utworu Jana Brzechwy pt. „Kłamczucha”. Potem rozmawiały w oparciu o metodę „Burza mózgów” co to jest kłamstwo, czy należy kłamać, kto to jest kłamczuch. Następnie bawiły się w zabawę „Prawda – fałsz” odpowiadając na zadawane pytania.
Potem dzieci zostały zaproszone do przebrania się w czapki przedstawiające zwierzęta, postacie bajkowe i zadaniem dzieci było odtwarzanie scenek nie związanych z przebraniem - miały pokazać „małe kłamstewka”. Następnie dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych przy muzyce z wykorzystaniem kolorowych namiotów i chusty animacyjnej – wykonywały czynności na zasadzie przeciwieństw. Kolejno odgadywały jaki kolega czy koleżanka ukryły się w tunelu i jakie zwierzątko naśladują.
Na koniec radosnych zajęć przy dźwiękach spokojnej muzyki dzieci w trzy osobowych zespołach – tworzyły samodzielnie wybierając materiały plastyczne na wielkich arkuszach szarego papieru portret ,, KŁAMCZUCHY”.
|