Celem programu jest pokazanie poprzez zabawę i rozmowy, że wszyscy jesteśmy…
Sprawozdanie z realizacji Programu pt. ,,ŚWIAT W PRZEDSZKOLU” opracowany przez Polską Akcję Humanitarną. Program realizowany był w oddziale III Żabki przez nauczycielkę Beatę Bernaś- Kulak. Celem programu jest pokazanie poprzez zabawę i rozmowy, że wszyscy jesteśmy częścią świata. Odległe geograficzne wydarzenia wpływają na nas i mamy wpływ na to co dzieje się na innych kontynentach. Program wpisuje się w założenia edukacji globalnej i skupia się przede wszystkim na poszukiwaniu współzależności oraz wzmacnianiu otwartości na różnorodność. Program składał się z 5 modułów tematycznych. I MODUŁ pt.,, Noc i dzień – Jak wygląda Ziemia z różnych perspektyw” realizowaliśmy w miesiącu lutym. Przedszkolaki poznały pojęcie kulistości Ziemi oraz jaką jest ona częścią Kosmosu. Poznały skąd bierze się dzień i noc oraz na czym polega zjawisko różnic czasowych w różnych miejscach na Ziemi. Dowiedziały się również, że są miasta na świecie, które mają ze sobą wiele podobieństw. II MODUŁ pt .,,Ciepło i zimo – Czym są zmiany klimatu? był realizowany w miesiącu lutym. Przedszkolaki poznały pojęcie klimatu oraz dowiedziały się, że w różnych miejscach na świecie domy wyglądają różnorodnie i są dostosowane do klimatu. Poznały jakie środki transportu wybierać, aby zmniejszyć negatywny wpływ na klimat oraz dowiedziały się jaki wpływ na ludzi i zwierzęta mają zmiany klimatu. III MODUŁ pt.,, Woda i życie – Co się dzieje, gdy nie ma wody” był realizowany w miesiącu marcu. Dzieci dowiedziały się skąd na świecie bierzemy wodę do picia i codziennych czynności. Poznały jak pozyskuje się wodę z głębi ziemi. Ponadto wiedzą, że woda ma kluczowe znaczenie dla życia oraz potrafią wymienić konsekwencje braku dostępu do wody pitnej. IV MODUŁ pt. ,,Jedzenie i konsumpcja – Skąd pochodzi to, co jemy i pijemy? był realizowany w miesiącu kwietniu. Przedszkolaki dowiedziały się, że nie wszystkie produkty żywieniowe pochodzą z Polski oraz jaką drogę muszą przejść warzywa i owoce z innych krajów, aby znalazły się w Polsce. Dowiedziały się również, że jedzenie jest produkowane przez ludzi w innych krajach świata i jest to bardzo ciężka praca. Poznały skąd się bierze czekolada i jakie są etapy jej powstania. V MODUŁ pt.,, Migracje i integracja – Dlaczego ludzie opuszczają miejsca zamieszkania? Był realizowany w miesiącu maju. Starszaki dowiedziały się, że ludzie przemieszczają się na świecie z różnych powodów i często są do tego zmuszeni. Poznały główne powody migracji ludzi oraz uchodźctwa z powodu konfliktu zbrojnego, ubóstwa lub katastrofy. Ponadto dowiedziały się, że osoby, które przyjeżdżają do innych krajów, aby żyć mogą potrzebować wsparcia. Przedszkolaki z zadowoleniem i dużą aktywnością uczestniczyły w zajęciach z realizowanego programu. Najbardziej podobały im się bajki, które wysłuchały na koniec zajęć. Ponadto te opowiadania inspirowały dzieci do tworzenia scenek dramowych i króciutkich przedstawień teatralnych wg włanych pomysłów. To był ciekawy czas pełen różnorodnych wyzwań!!! |