Projekt Edukacyjny Bajki Pomagajki

Bajki terapeutyczne, które pomagają dziecku w przezwyciężeniu lęków oraz radzenie sobie w różnych sytuacjach. Bajki, które dla dziecka są…

W roku  szkolnym 2023/2024 oddział II Kaczuszki z nauczycielką Katarzyną Staroń wzięli udział w projekcie pt. ,,Bajki pomagajki- czyli magiczna moc bajek”, są to bajki terapeutyczne, które pomagają dziecku w przezwyciężeniu lęków oraz radzenie sobie w różnych sytuacjach. Wiele przeżyć, które dla dziecka są trudne dla dorosłych mogą być błahe. Bajki te przychodzą nam z pomocą, gdy chcemy poruszyć jakiś temat a nie wiemy w jaki sposób to zrobić. Różnią się one od opowiadań edukacyjnych, ich celem jest skupienie uwagi na tematach trudnych, tych z gatunku problemowych emocjonalnie. Mają za zadanie pomóc dziecku samodzielnie co jest bardzo istotne, poszukiwać  sposobów rozwiązywania konfliktów, problemów czy trudności. Dla przykładu  dla dziecka, które boi się ciemności, świetnie sprawdziła się bajka w której bohater mierzył się z tym problemem i znajduje na ten problem własne rozwiązanie.  

Celem takich bajek jest:

- pokonywanie swoich lęków i słabości;  

- dziecko poprzez obserwacje, który przeżywa podobne słabości również jest w stanie dostrzec możliwe rozwiązania i przekonać się, że takie lęki rzeczywiście można przełamać  i oswoić;

- zrozumieć swoje uczucia  np. złość, tęsknotę, strach;

- bajki terapeutyczne m. im. cechuje pewna opisowość, która pozwala dziecku na znalezienie  nowych sposobów na opisanie targających nim emocji. Zaczyna ono rozumieć, jakie reakcje myślowe oraz fizyczne mogą towarzyszyć  np. złości (chęć do krzyku lub płaczu, zaciskanie pięści itp.) oraz co może ją powodować;

- wyrabianie poczucia własnej wartości: bajka może poruszać problem braku poczucia własnej wartości lub obaw o to, że jest się gorszym  lub mniej lubianym od innych;

- dzięki bajce dziecko może zrozumieć, że każdy czasem czuje się nieco gorzej i że są to normalne objawy;

- możliwość pokonywania trudności poprzez identyfikacje z bohaterem, dziecko ma szanse dostrzec rozwiązanie trudności, których nie znało wcześniej;

 W ciągu roku  realizowaliśmy poszczególne moduły:

,,Kocica Złośnica- ja nie chcę do przedszkola” ,lęk przed przedszkolem,

,,Jak Bąbelek pokonał strach”, lęk przed ciemnością,

,, Lew Dreptuś” rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych (kłótnia, agresja),

,,Sówka Kamilka”, akceptacja odmienności (spektrum autyzmu, mutyzm wybiórczy),

,,Kocica złośnica- ja nie chcę mieć braciszka”, lęk przed odrzuceniem z powodu pojawienia się nowego członka rodziny (siostry lub brata),

,,Przygody żółwia Huberta”,  lęk przed gryzoniami,

,,Przygody trzech sympatycznych skrzatów-Nomika, Drzewika i Drobika”,  lęk przed pająkami

,,Rufus”, umiejętność współpracy.

 

GALERIA