Celem projektu było propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez…
Sprawozdanie z realizacji Projektu Edukacyjnego ,,Z Kicią Kocią Maluchy Zmieniają się w Zuchy” 2023/2024. Projekt realizowany był w oddziale I Słoneczka przez nauczycielkę Patrycję Piekarską. Organizatorem i autorem projektu była Pani Daria Bakowicz-Ryżyk oraz Przedszkole Baśniowa Kraina w Dobiegniewie. Celem projektu było propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych, poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci. Projekt rozpoczął się 1 września 2023 roku i trwał do końca roku szkolnego 2024 roku. W podanym czasie oddział I w dowolnej kolejności realizował zadania projektowe. Realizując poszczególne zadania podane zabawy traktowaliśmy jako jeden scenariusz zajęcia głównego. Do zrealizowania projektu niezbędne były niżej wymienione książki z serii o Kici Koci: 1. Kicia Kocia sprząta 2. Kicia Kocia gotuje 3. Kicia Kocia w pociągu 4. Kicia Kocia w kosmosie 5. Kicia Kocia. Zima 6. Kicia Kocia i straszna burza 7. Kicia Kocia zostaje policjantką 8. Kicia Kocia na plaży Oddział I zaopatrzył się także w maskotkę Kici Koci. We wrześniu realizacja projektu „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy” przybliżyła postać Kici Koci, która z kolei zapoznała dzieci ze schematem dnia w przedszkolu. Stworzony został kodeks przedszkolaka. Czas umilił spacer po przedszkolu w czasie którego każdy poznał rozmieszczenie wszystkich sal w placówce oraz poznał zasady bezpieczeństwa w niej panujące. W październiku wraz z Kicią Kocią obchodzony był „Dzień Mycia Rąk” (15.10.2023) – dzieci uwrażliwione zostały na higienę mycia rąk, w kontekście bajki, zwłaszcza przed dotykaniem produktów spożywczych, jedzenia. Zaprezentowanie dzieciom etapów prawidłowego mycia rąk. Przedszkolaki brały udział w eksperymencie „Uciekający brud” z pieprzem i płynem do mycia naczyń. Dzięki „Smakowitym zagadkom” – próbowały ciasteczek o różnym smaku, określały i nazywały te smaki. „Ciasteczkowe kształty” to zabawa w czasie, której odrysowały kształty od foremek na tekturze, oraz dopasowywały foremki do tekturowych kształtów. Układały rytmy z wyciętych kształtów. Dzieci dokonywały „Ważenia i odmierzania” – bawiły się z wagą szalkową, próbowały zrównoważyć wagę, oraz dekorowały ciasteczka. W listopadzie Kicia Kocia przyjechała do nas w pociągu z książką pt. „Kicia Kocia w pociągu” dzieci rozmawiały na temat treści książki, nazywały poszczególne miejsca, przedmioty, które znajdują się na stacji kolejowej, zapoznane zostały z wyglądem oraz nazwami pociągów od najstarszych po najnowocześniejsze z wykorzystaniem obrazków. Nazywały je, wskazywały różnice, układały sekwencje z wagoników różnego koloru, mierzyły powstałe sekwencje we wcześniejszym zadaniu za pomocą sznurka. Określały, który wagon jest najdłuższy, a który najkrótszy. W grudniu KICIA KOCIA zabrała dzieci na wycieczkę w kosmos. „Co to jest kosmos?” – dzieci odpowiadały na to pytanie oglądając film na tablicy multimedialnej, po czym zrobiły „Kosmos w słoiku” tworząc jeden większy słoik grupowy według instrukcji z kanału YouTube. W styczniu czytaliśmy książkę pt.,,Kicia Kocia zimą" oraz rozmawialiśmy na jej temat. Dzieci poznały „Sporty zimowe” m.in. narciarstwo, łyżwiarstwo, saneczkarstwo, hokej na lodzie itp. w oparciu o ilustracje. Naśladowały sposób poruszania się sportowców uprawiających daną dyscyplinę. Bawiły się śnieżkami ugniatając kulę z kartki papieru, rzucając kulami śniegowymi do celu, podrzucając kule wykorzystując do tego chustę animacyjną. Dzieci zrobiły również „Sztuczny śnieg” z sody oczyszczonej i pianki do golenia. Bawiły się w „Śnieżne eksperymentowanie” wykonując eksperymenty z prawdziwym śniegiem. Sprawdzały: jaki jest śnieg, brudny czy czysty, rozpuszczony śnieg. W kwietniu rozmawialiśmy na temat treści książki pt. „Kicia Kocia zostaje Policjantką”. Chętne dzieci wcielały się w rolę policjanta, zapoznały się z sygnalizacją świetlną, nazywały kolory oraz czynności, które należy wykonać widząc dane światło. Wykonały pracę plastyczną pt. „Chcę być policjantem”.W maju rozmawialiśmy na temat książki pt. „Kicia Kocia i straszna burza”. Dzieci rozwiązywały zagadki słuchowe związane z odgłosami zjawisk przyrodniczych: burza, ulewny deszcz, wiatr, grad, mżawka itp. Bawiły się w „Krople deszczu” zabawę ruchową z elementami ćwiczeń liczbowych. Zorganizowały „Koncert burzowy” czyli improwizację muzyczną z użyciem wybranych instrumentów do wybranego utworu muzycznego. Odgłosy deszczu imitowały grzechotki, a grzmotów talerz. W czerwcu Kicia Kocia zabrała nas na plażę. „Co weźmiemy na plażę?” zadaniem dzieci było wskazanie oraz nazywanie tych rzeczy, które są potrzebne podczas plażowania, np. krem z filtrem UV, kapelusz, strój kąpielowy, koło do pływania itp. Dzieci oglądały różne morskie skarby w tym muszelki i opisywały ich wyglądu, układały je od największej do najmniejszej, odciskały w ciastolinie muszelki, następnie dopasowywały kształty muszelek do odcisków. Projekt zakończono w miesiącu czerwcu 2024r. rozdaniem dyplomów z podziękowaniem za udział w powyższym projekcie. |