Od września 2022 do czerwca 2023 w Oddziale I „Słoneczek” był realizowany projekt Edukacyjny „Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy”. Koordynatorką projektu była nauczycielka Anna Szpakowska, uczestniczyła w nim również nauczycielka Katarzyna Staroń. Autorkami projektu, pomysłodawcami oraz osobami koordynującymi przedsięwzięcie były Agata Chmura, Anna Wdówka, Iwona Domagała, Gabriela Chmura nauczycielki Przedszkola Samorządowego „Tęczowa Kraina” w Alwerni. Głównym założeniem projektu „Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy” było wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, rozbudzenie ciekawości przyrodniczej, promowanie czytelnictwa, wzbogacanie ogólnej wiedzy o świecie, poznanie roli wróbli w naszym życiu.
Projekt był zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego.
Cele główne projektu:
• budzenie zaciekawienia otaczającym światem,
• rozwijanie zdolności poznawczych,
• poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez
obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,
• wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie,
• wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody,
• właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt,
• dostrzeganie zależności pomiędzy stanem naturalnego środowiska a zdrowiem człowieka,
• wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych,
• kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy
potrzebującym, oszczędność, gospodarność, empatia,
• rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów,
• kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów przyrodniczych,
• rozwijanie zainteresowań czytelniczych
Cele operacyjne projektu:
- dziecko poznaje określony utwór literacki, zapamiętuje imię i nazwisko autorów, główną postać, potrafi ją opisać , scharakteryzować
- potrafi odtwarzać i samodzielnie tworzyć
- bogaci słownictwo o wyrazy, które wyszły już z użycia, rozumie ich znaczenie
- wypowiada się pełnymi zdaniami
- nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi: przyjaźń, radość, życzliwość, empatia
- dostrzega , że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę
- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego
- nazywa pory roku, potrafi opisać charakterystyczne cechy
- potrafi dostrzec piękno przyrody.
- opisuje budowę zewnętrzną ptaków w związku z przystosowaniem do lotu
- wypowiada się na temat rodzajów gniazd
- opowiada na temat migracji ptaków
- wie , jaką rolę pełnią wróble w naszym życiu
- wymienia ptaki przylatujące i odlatujące
Nauczycielki realizowały takie działania jak:
WRZESIEŃ
- Dzieci poznały gromady ptaków, poznały ich budowę. Dowiedziały się kim jest ornitolog i poznały na czym polega jego praca.
- Dzieci zapoznały się z książką „O wróbelku Elemelku” H. Łochockiej i stworzyły kącik tematyczny.
- Nauczyliśmy się piosenki projektowej.
PAŹDZIERNIK
- „ Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę” – dzieci ćwiczyły bezpieczne poruszanie się po ulicy oraz znajomość swojego imienia, nazwiska i adresu.
- „ Dlaczego ptaki odlatują?”- dzieci dowiedziały się o przyczynach migracji ptaków. Wykonaliśmy album ptaków odlatujących od nas na zimę do ciepłych krajów oraz pozostających u nas.
- Dzieci wysłuchały opowiadanie „ O wróbelku Elemelku, o ziemniaku i bąbelku”. Zdobyły wiadomości na temat ziemniaka „ Ziemniak na różne sposoby” – poznały nazwy ziemniaków w różnych regionach oraz potrawy regionalne z ziemniaka. Wykonały „jeżyki ziemniakowe”.
LISTOPAD
- Przeczytaliśmy „ O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”- zastanowiliśmy się wspólnie jak pomóc ptakom w czasie nadchodzącej zimy. Zorganizowaliśmy w przedszkolu zbiórkę pokarmu dla ptaków „Rajskie przedszkolaki dokarmiają ptaki”, regularnie dosypywaliśmy ziarna do karmnika.
- Dzieci wykonały karmniki dla ptaków. Obserwowaliśmy zimą jak ptaki jedzą w przedszkolnym karmniku, najczęściej odwiedzały nas wróbelki i sikorki.
GRUDZIEŃ
- Słoneczka poznały różne formy komunikowania się ludzi- dzieci poznały sposoby komunikowania się w dawnych czasach oraz teraźniejsze. Zwróciliśmy uwagę na „dobre praktyki używania telefonów w towarzystwie”. Maluszki poznały opowiadanie „Ptaszek , z torby wypuszczony śle życzenia w różne strony”.
- Wysłaliśmy życzenia świąteczne do 6 przedszkoli biorących udział w projekcie i otrzymaliśmy od nich kartki.
STYCZEŃ
- Dzieci z grupy Słoneczek wykonały interpretację muzyczną „Muzyka ptaków…..ptaki w muzyce”.
- Wspólnie ułożyliśmy wierszyk o wróbelku Elemelku.
LUTY
- Dzieci dowiedziały się co należy robić, aby być zdrowym. „Jak choruje Elemelek , jak go leczą przyjaciele”. Wykonaliśmy zestaw ćwiczeń gimnastycznych zgodnie z hasłem: „Gimnastykę zrobię zaraz, dobrze rozgrzać się postaram: skrzydła w bok- i mach! ogonem, dwa podskoki w lewą stronę, dwa podskoki w prawą stronę…”
- Poznaliśmy różne zjawiska atmosferyczne, dzieci dowiedziały się jak zapobiegać zmianom klimatu. Wykorzystaliśmy opowiadanie „Jak z kogutem na kościele spotkał się raz Elemelek”?
MARZEC
- Dzieci wykonały „ Kamizelkę Elemelka” – poznały znaczenie przysłowia „ Stroić się w cudze piórka”
- 20 .III –Dzień Wróbla- „Muzyczne życzenia dla wróbelka”-
Dzieci wykonały taniec z chusteczkami do muzyki klasycznej.
KWIECIEŃ
- „O kwoczce w koszyku i smoczym języku” – porozmawialiśmy o jajkach, dzieci poznały różne rodzaje i wielkości jaj. Wykonaliśmy pisanki z jajek styropianowych malując je farbami akrylowymi, każdy maluszek zabrał do domu własną pisankę.
- Stworzyliśmy „ Księgę ptasich przysłów”, dzieci dowiedziały się co to są przysłowia i poznały ich znaczenie.
MAJ
- Elemelek ma dużo przyjaciół i sporą rodzinkę- słoneczka wykonały plakat rodzinki Elemelka, poznały stopień pokrewieństwa oraz wymawiali prawidłowo nazwy członków rodziny.
- 2. Wspólnie wymyśliliśmy grę matematyczną o ptakach, dzieci przeliczały, rzucały kostką, wykonywały ćwiczenia zręcznościowe i ruchowe.
CZERWIEC
- „O czereśniach, o straszku i o pewnym Łukaszku” –dzieci degustowały czereśnie, porzeczki i truskawki. Przygotowaliśmy koktajl z owoców, który ze smakiem zjedliśmy.
- Odbyliśmy „wakacyjną podróż” – poznaliśmy Pomorze. Przeczytaliśmy opowiadania: - „Elemelek w nocnej porze podróżuje aż nad morze„ oraz „Jak wróbelek Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele”. Na mapie zaznaczyliśmy trasę jaką musielibyśmy pokonać z Rajska, aż nad morze. Rozmawialiśmy o różnych środkach transportu, którymi można podróżować.
W ramach zakończenia projektu dzieci otrzymały dyplomy.
|