| 
			 Od września 2022 do czerwca 2023 w Oddziale I „Słoneczek” był realizowany projekt Edukacyjny „Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy”. Koordynatorką projektu była nauczycielka Anna Szpakowska, uczestniczyła w nim również nauczycielka  Katarzyna Staroń. Autorkami projektu, pomysłodawcami oraz osobami koordynującymi przedsięwzięcie były Agata Chmura, Anna Wdówka, Iwona Domagała, Gabriela Chmura nauczycielki Przedszkola Samorządowego „Tęczowa Kraina” w Alwerni. Głównym założeniem projektu „Wróbelka Elemelka poznajemy, z nim przygody dzielić chcemy” było wprowadzenie dzieci w świat literatury dziecięcej, rozbudzenie ciekawości przyrodniczej, promowanie czytelnictwa, wzbogacanie ogólnej wiedzy o świecie, poznanie roli wróbli w naszym życiu. 
			Projekt był zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego. 
			Cele główne projektu: 
			• budzenie zaciekawienia otaczającym światem, 
			• rozwijanie zdolności poznawczych, 
			• poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez 
			obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie, 
			• wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, 
			• wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody, 
			• właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt, 
			• dostrzeganie zależności pomiędzy stanem naturalnego środowiska a zdrowiem człowieka, 
			• wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych, 
			• kształtowanie pozytywnych cech charakteru, takich jak: chęć niesienia pomocy 
			potrzebującym, oszczędność, gospodarność, empatia, 
			• rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokonywanie odpowiednich wyborów, 
			• kształtowanie umiejętności dostrzegania i rozwiązywania problemów przyrodniczych, 
			• rozwijanie  zainteresowań czytelniczych 
			Cele operacyjne projektu: 
			- dziecko poznaje określony utwór literacki, zapamiętuje imię i nazwisko autorów, główną postać, potrafi ją opisać , scharakteryzować 
			- potrafi odtwarzać i samodzielnie tworzyć 
			- bogaci słownictwo o wyrazy, które wyszły już z użycia, rozumie ich znaczenie 
			-  wypowiada się pełnymi zdaniami 
			- nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi: przyjaźń, radość, życzliwość, empatia 
			- dostrzega , że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę 
			- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego 
			- nazywa pory roku, potrafi opisać  charakterystyczne cechy 
			- potrafi dostrzec piękno przyrody. 
			- opisuje budowę zewnętrzną ptaków w związku z przystosowaniem do lotu 
			- wypowiada się na temat rodzajów gniazd 
			- opowiada na temat migracji ptaków 
			- wie , jaką rolę pełnią wróble w naszym życiu 
			- wymienia ptaki przylatujące i odlatujące 
			Nauczycielki realizowały takie działania jak: 
			WRZESIEŃ 
			
				- Dzieci poznały gromady ptaków, poznały ich budowę. Dowiedziały się kim jest ornitolog i poznały na czym polega jego praca.
 
				- Dzieci zapoznały się z książką „O wróbelku Elemelku” H. Łochockiej i stworzyły kącik tematyczny.
 
				- Nauczyliśmy się piosenki projektowej.
 
			 
			PAŹDZIERNIK 
			
				- „ Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę” – dzieci ćwiczyły bezpieczne poruszanie się po ulicy oraz znajomość swojego imienia, nazwiska i adresu.
 
				- „ Dlaczego ptaki odlatują?”- dzieci dowiedziały się o przyczynach migracji ptaków. Wykonaliśmy album ptaków odlatujących od nas na zimę do ciepłych krajów oraz pozostających u nas.
 
				- Dzieci wysłuchały opowiadanie „ O wróbelku Elemelku, o ziemniaku i bąbelku”. Zdobyły wiadomości na temat ziemniaka „ Ziemniak na różne sposoby” – poznały nazwy ziemniaków w różnych regionach oraz potrawy regionalne z ziemniaka. Wykonały „jeżyki ziemniakowe”.
 
			 
			LISTOPAD 
			
				- Przeczytaliśmy „ O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”- zastanowiliśmy się wspólnie jak pomóc ptakom w czasie nadchodzącej zimy. Zorganizowaliśmy w przedszkolu zbiórkę pokarmu dla ptaków „Rajskie przedszkolaki dokarmiają ptaki”, regularnie dosypywaliśmy ziarna do karmnika.
 
				- Dzieci wykonały karmniki dla ptaków. Obserwowaliśmy zimą jak ptaki jedzą w przedszkolnym karmniku, najczęściej odwiedzały nas wróbelki i sikorki.
 
			 
			GRUDZIEŃ 
			
				- Słoneczka poznały różne formy komunikowania się ludzi- dzieci poznały sposoby komunikowania się w dawnych czasach oraz teraźniejsze. Zwróciliśmy uwagę na „dobre praktyki używania telefonów w towarzystwie”. Maluszki poznały opowiadanie „Ptaszek , z torby wypuszczony śle życzenia w różne strony”.
 
				- Wysłaliśmy życzenia świąteczne do 6 przedszkoli biorących udział w projekcie i otrzymaliśmy od nich kartki.
 
			 
			STYCZEŃ 
			
				- Dzieci z grupy Słoneczek wykonały interpretację muzyczną „Muzyka ptaków…..ptaki w muzyce”.
 
				- Wspólnie ułożyliśmy wierszyk o wróbelku Elemelku.
 
			 
			LUTY 
			
				- Dzieci dowiedziały się co należy robić, aby być zdrowym. „Jak choruje Elemelek , jak go leczą przyjaciele”. Wykonaliśmy zestaw ćwiczeń gimnastycznych zgodnie z hasłem: „Gimnastykę zrobię zaraz, dobrze rozgrzać się postaram: skrzydła w bok- i mach! ogonem, dwa podskoki w lewą stronę, dwa podskoki w prawą stronę…”
 
				- Poznaliśmy różne zjawiska atmosferyczne, dzieci dowiedziały się jak zapobiegać zmianom klimatu. Wykorzystaliśmy opowiadanie „Jak z kogutem na kościele spotkał się raz Elemelek”?
 
			 
			MARZEC 
			
				- Dzieci wykonały „ Kamizelkę Elemelka” – poznały znaczenie przysłowia „ Stroić się w cudze piórka”
 
				- 20 .III –Dzień Wróbla- „Muzyczne życzenia dla wróbelka”-
 
			 
			Dzieci wykonały taniec z chusteczkami do muzyki klasycznej. 
			KWIECIEŃ 
			
				- „O kwoczce w koszyku i smoczym języku” – porozmawialiśmy o jajkach, dzieci poznały różne rodzaje i wielkości jaj. Wykonaliśmy pisanki z jajek styropianowych malując je farbami akrylowymi, każdy maluszek zabrał do domu własną pisankę.
 
				- Stworzyliśmy „ Księgę ptasich przysłów”, dzieci dowiedziały się co to są przysłowia i poznały ich znaczenie.
 
			 
			MAJ 
			
				- Elemelek ma dużo przyjaciół i sporą rodzinkę- słoneczka wykonały plakat rodzinki Elemelka, poznały stopień pokrewieństwa oraz wymawiali prawidłowo nazwy członków rodziny. 
 
				- 2.   Wspólnie wymyśliliśmy grę matematyczną o ptakach, dzieci przeliczały, rzucały kostką, wykonywały ćwiczenia zręcznościowe i ruchowe.
 
			 
			CZERWIEC 
			
				- „O czereśniach, o straszku i o pewnym Łukaszku” –dzieci degustowały czereśnie, porzeczki i truskawki. Przygotowaliśmy koktajl z owoców, który ze smakiem zjedliśmy.
 
				- Odbyliśmy „wakacyjną podróż” – poznaliśmy Pomorze. Przeczytaliśmy opowiadania: - „Elemelek w nocnej porze podróżuje aż nad morze„ oraz „Jak wróbelek Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele”. Na mapie zaznaczyliśmy trasę jaką musielibyśmy pokonać  z Rajska, aż nad morze. Rozmawialiśmy o różnych środkach transportu, którymi można podróżować.
 
			 
			W ramach zakończenia projektu dzieci otrzymały dyplomy. 
			 |