IIEdycja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Co słonko widziało na dziecięce kłopoty..Brzechwa'

Jan Brzechwa to jeden z najpopularniejszych twórców dla dzieci, który stworzył dziesiątki kultowych wierszy dla najmłodszych. Wiersze Jana Brzechwy królują do dnia dzisiejszego i wciąż rozbawiają kolejne pokolenia dzieci…

W oddziale II Kaczuszki z nauczycielem  Beatą Bernaś- Kulak była realizowana II Edycja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Co słonko widziało na dziecięce kłopoty…Brzechwa”. Projekt trwał od 01.09.2022 do 15.06.2023r.

Celem projektu było:

- Upowszechnianie czytelnictwa , rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.

- Uwrażliwienie na piękno języka polskiego i zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną.

- Podtrzymywanie tradycji i kultury języka narodowego.

 - Rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem i jego różnorodnością.

 - Rozwijanie zdolności poznawczych, wyobraźni, koncentracji i uwagi, zdolności twórczego myślenia.

 - Pobudzanie dzieci do podejmowania własnej aktywności twórczej, werbalnej, ruchowej, plastycznej, muzycznej.

 - Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych.

- Wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych takich jak dobro, szacunek, pracowitość, uczynność, przyjaźń, koleżeńskość, bezinteresowność.

 - Rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych.

 - Promowanie wrażliwości na piękno.

 - Współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym.

 - Wyrabianie właściwego stosunku do otaczającego nas świata.

 - Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie.

 - Zaspokajanie potrzeb poznawczych.

 - Współpraca z rodzicami, włączanie ich w realizowane działania.

 - Integracja nauczycieli, dzielenie się inspiracjami, pomysłami.

Nauczycielka wspólnie z dziećmi realizowała w zakresie każdego modułu następujące działania:

Moduł I WESOŁO JEST W PRZEDSZKOLU

1. BRZECHWA DZIECIOM.

Poznanie autora wierszy Jana Brzechwy – założenie kącika. Wykonanie zakładek do książek.  Poobiednie spotkania z wierszami Jana Brzechwy w każdy czwartek raz w tygodniu przez cały okres trwania projektu.

2.PRZEDSZKOLAKI  DBAJĄ O SWOJE ZDROWIE.

Zabawy z wierszem Jana Brzechwy ,,Na Straganie”- inscenizacja w wykonaniu dzieci Gromadzenie darów w kąciku przyrody. Zabawy w formie dramy z wykorzystaniem wiersza Jana Brzechwy ,,Katar”. Spotkanie z panią Dietetyk. Zajęcia kulinarne – przygotowanie przetworów na zimę [kompoty, sałatki] Kosztowanie herbatki z sokiem z malin. Wykonanie zdrowego koktajlu z owoców.

3.MĄDRE RADY.

Pogadanki na tematwłaściwego zachowania się w przedszkolu. Opracowanie Kodeksu Przedszkolaka. Pantomima odtwarzająca wiersz ,,Kłótnia zabawek”. Zajęcia o Prawach Dziecka. Piosenkami z Kodeksu Przedszkolaka realizacja tematu: ,,Jestem duży i silny- szanuje innych’ Współudział dzieci w tworzeniu ogólnej atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości w stosunku do osób potrzebujących pomocy. Przypomnienie dzieciom ich praw na podstawie wiersza ,,Szanuj mnie”. Przestrzeganie ustalonych norm postępowania oraz rozpoznawanie i nazywanie emocji pozytywnych i negatywnych

II MODUŁWIELKIE SPRAWY MAŁYCH DZIECI

1.KŁAMSTWO MA KRÓTKIE NOGI.

 Zabawy słowne i odtwarzające ruchem treści wierszy Jana Brzechwy pt. ,,Kłamczucha „ i ,,Skarżypyta”. Burza mózgów na temat Co to jest kłamstwo? Zabawa pt. ,,Co by było gdyby….? oraz Prawda czy Fałsz- samodzielne tworzenie zabaw przez dzieci.

2.DZIECIĘCE SMUTKI I RADOŚCI

Wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy pt.,, Psie smutki” – rozmowa w formie burzy mózgów kiedy jesteśmy weseli a kiedy smutni? Zabawy pt. ,,Moje emocje” z wykorzystaniem gazet, emotek, ruchu itp. Zabawa pt. ,, Smutny leniwiec”. Zabawy z lusterkiem – pokaż swoje emocje. Tworzenie lizaka emocji. Kontynuacja Księgi Dobrych Uczynków.

3.CZERWONY KŁOPOT – WSTYD

Inscenizacja wiersz Jana Brzechwy ,,Pomidor” – według pomysłów dzieci tworzenie przedstawienia teatralnego. Zabawy w formie burzy mózgów ,,Co to jest wstyd”?Zabawy z emocjami z wykorzystaniem dużego lustra. Zabawy plastyczne ,,Oswojenie czerwonej plamy

4.NA TAPCZANIE SIEDZI LEŃ..

Poznanie wiersza Jana Brzechwy pt. ,,Leń”. Samodzielna interpretacja przez dzieci wiersza. Zabawy słowne na temat: Kto to jest leń? Zabawa plastyczna pt. ,,Co można robić, aby się nie nudzić? W dalszym ciągu tworzenie Księgi Dobrych Uczynków.

5.DOBRE WYCHOWANIE

Rozmowa z dziećmi na temat Dobrego Wychowania. W oparciu o wiersz Jana Brzechwy ,,Kwoka” oraz ,,Samochwała”. Zabawy muzyczne z grą na instrumentach perkusyjnych ze śpiewem piosenek zKodeksu Przedszkolaka. Samodzielne tworzenie Kodeksu Dobrego Wychowania z wykorzystaniem obrazków.

6.STRACH MA WIELKIE OCZY

Zapoznanie z wierszem Jana Brzechwy pt. ,,Koziołeczek” – zabawa w teatr , przedstawienie wiersza za pomocąmasek .Pogadanka z dziećmi na temat strachu i odwagi ,,Jakibył koziołeczek? Zabawa pt. ,, Jak ja się boję? – pokazywanie ruchem, gestem swoich emocji. Praca plastyczna pt. ,, Straszaki – Śmieszaki” – samodzielne wykonanie pracy.

7. CZY TO JEST PRZYJAŹŃ

Rozmowa dziećmi w formie burzy mózgów na temat ,, Co to jestprzyjaźń?  Praca zespołowa – Jakie cechy ma przyjaciel?  Poznanie wiersza Jana Brzechwy ,, Żuraw i czapla”-samodzielne odtworzenie utworu wg pomysłów dzieci. Zabawy pantomimiczne Wesoły i smutny przyjaciel oraz Radosny i zły kolega. Praca plastyczna pt. ,, Mój przyjaciel” z wykorzystaniem figur geometrycznych , rozwijanie pomysłowości i kreatywności dzieci. Poczta Walentynowa – tworzenie serduszek i laurek dla przyjaciela, przyjaciółki. W dalszym ciągu tworzenie Księgi Dobrych Uczynków.

8.ZŁOŚĆ

Poznanie wiersza Jana Brzechwy pt. ,, Foka”. Zabawa pt.,, Pękające balony” – rozmowa z dziećmi na temat: Czy złość jest czymś przyjemnym. Zabawy dramowe – odgrywanie scenek przez dzieci na temat; Jestem zdenerwowany? Tworzenie kącika emocji – gromadzenie różnych przedmiotów , które pomogą rozładować złość. Zabawy taneczne – Bal moich emocji. Praca plastyczna pt. ,, Jestem zły” – samodzielne narysowanie swojej złości.

 MODUŁ III. CZY TO BAJKA CZY NIE BAJKA

1.W BAJKOWYM ŚWIECIE

Zabawy w inscenizacje ruchową wiersza Jana Brzechwy pt.,, Kaczka Dziwaczka”. Bajkowy bal z krasnoludkami – poznanie wiersza Jana Brzechwy pt.,, Trzy wesołe krasnoludki”. Teatrzyk KAMISHIBAI – samodzielne tworzenie ilustracji do wierszy Jana Brzechwy i odtworzenie jej. Prace plastyczne pt.,, Moja radość ze spotkania z krasnoludkami’ – dalsza praca w tworzeniu Księgi Dobrych Uczynków. KonkursRodziny pt.. ,,Bohater wiersza Jana Brzechwy”. Konkurs dla Przedszkoli GminnychzGminy Oświęcim,,Dzień Polskiej Niezapominajki” pod hasłem Polskie wiersze przez dzieci znane i lubiane”. Taniec integracyjny ,,Na wyspach Bergamuta” oraz prezentacja wybranego wiersza Jana Brzechwy.

MODUŁ IV. KARTKA Z KALENDARZA

1.TYDZIEN DZIECI MIAŁ SIEDMIORO.

Zapoznanie z wierszem Jana Brzechwy pt. ,,Tydzień” – inscenizacja utworu sylwetami postaci oraz obrazkami . [utrwalenie nazw dni tygodnia] Ustalenie z dziećmi zabaw na każdy dzień tygodnia i ich realizacja

2.ZAPACHNIAŁO WIOSNĄ.

Poznanie wiersza Jana Brzechwy pt. ,, Przyjście wiosny” oraz ,, Wiosenne porządki”. Rozmowa z dziećmi w formie burzy mózgów pt. ,, Co czujemy wiosną”. Założenie Wiosennego Ogródka – wysiew roślinek przez dzieci. Wiosenne spacery po naszej okolicy w poszukiwaniu wiosny. Wiosenne prace plastyczne. Spotkania w kole na świeżym powietrzu – poszukiwanie owadów, roślinek - obserwacja przyrody przez lupę.

3.W OCZERKIWANIU  NA LATO.

Poznanie wiersza Jana Brzechwy pt. ,,Przyjście lata”. Zabawy z emotkami pt. ,,Co czujemy latem’. Zabawy z kolorami i tańczące kwiaty. Malowanie kwiatów na dużych arkuszach papieru – Kwiaty latem. Kolorowanie według własnego pomysłu letniego obrazka. Zabawy na świeżym powietrzu. Zakończenie Księgi Dobrych Uczynków.

Wszystkie dzieci otrzymały dyplomy za realizację projektu.

 

GALERIA